Waarom staat er geen banklogo op de CASH-punten?

23/02/2022

Ja, dat klopt: op de nieuwe CASH-punten die Batopin overal in België plaatst, zie je inderdaad geen logo van een bank meer staan. Waarom is dat zo?

Terwijl we in België steeds vaker met de bankkaart betalen, haalden we de voorbije tien jaar almaar minder cash af. Daardoor neemt het aantal bankkantoren met geldautomaten sterk af, en vind je vandaag op de ene plaats te veel en op andere plaats te weinig geldautomaten. Dus komen er tussen nu en 2024 in het hele land nieuwe automaten, op nieuwe locaties.

Waarom zonder banklogo?

De nieuwe geldautomaten, die we ook CASH-punten noemen, zien er wat anders uit. Zo hebben ze geen logo van een bank meer.

De automaten worden immers geplaatst en dagelijks beheerd door Batopin, een initiatief van Belfius, BNP Paribas Fortis, ING en KBC. Deze vier grootbanken hebben de krachten gebundeld om samen een netwerk van neutrale geldautomaten op te richten. Geen enkele automaat daarvan behoort nog tot slechts één bank. Dus staat er ook geen logo van één bank meer op.

Om cash optimaal toegankelijk te maken

Door samen neutrale geldautomaten te plaatsen, kunnen de banken die automaten niet alleen beter spreiden, volgens de werkelijke cashnoden en -gewoonten van de Belgen. De samenwerking laat ook toe om de infrastructuur voor geldafhalingen te vernieuwen en te moderniseren. De CASH-punten zijn bijvoorbeeld erg makkelijk toegankelijk, ook voor mensen met een beperking. 

En wat er dan wel nog als logo op de nieuwe geldautomaten staat? Het overbekende logo van Bancontact. “We hebben daarover niet echt lang moeten nadenken”, licht Kris De Ryck toe, de CEO van Batopin. “Bancontact is een sterk lokaal merk. Iedere Belg herkent het van ver. En het is belangrijk dat de burger vertrouwen heeft in dit nieuwe concept van neutrale automaten. Dit was dus een logische en evidente keuze.”