Nieuwe Bancontact CASH-punten: slechtzienden kunnen gemakkelijker dan vroeger zelf geld afhalen

16/12/2021

Toegang tot contant geld voor iedereen: dat is de doelstelling van de nieuwe Bancontact CASH-punten van Batopin. De nieuwe neutrale biljettenverdelers vormen een gevoelige verbetering voor blinden en slechtzienden, maar ook voor mensen met een verminderde mobiliteit.

Batopin is opgericht op initiatief van de vier grootbanken van het land, Belfius, BNP Paribas Fortis, ING en KBC en bouwt geleidelijk een nieuw netwerk uit van CASH-punten, ter vervanging van de huidige biljettenverdelers die stuk voor stuk eigen zijn aan een van de banken.

De vier betrokken banken menen dat het belangrijk is dat cashgeld toegankelijk blijft voor iedereen, dus ook blinden, slechtzienden en mensen met een verminderde mobiliteit.

Stembediening

Elk door Batopin geïnstalleerd CASH-punt is uitgerust met stembediening die slechtzienden in staat stelt om er zelfstandig geld af te halen. De stembediening is beschikbaar in het Nederlands, Frans, Engels en Duits. Concreet plugt de gebruiker zijn oortjes of koptelefoon in de audiopoort van het toetsenbord, waarna een stem haar of hem doorheen de verschillende stadia van de verrichting loodst. Het toetsenbord zelf is in reliëf en er is gebruikgemaakt van brailleschrift opdat de betrokkene de verschillende onderdelen van het apparaat (zone voor het invoeren van de bankkaart, zone voor het aansluiten van de koptelefoon …) gemakkelijk zou vinden. Om veiligheidsredenen verduistert het scherm zodra de persoon in het CASH-punt een koptelefoon aansluit.

Een sterk verbeterd aanbod

Tot nog toe boden alleen de banken Belfius en BNP Paribas Fortis op hun biljettenverdelers al een dergelijke functie aan. Omdat Batopin echter ook de ING- en de KBC-bank groepeert, zullen in de toekomst veel meer slechtzienden over die dienstverlening beschikken en gemakkelijk geld kunnen opnemen.

Toegankelijk voor iedereen

De nieuwe Bancontact CASH-punten bieden ook verbeteringen voor personen met een beperkte mobiliteit. Bepaalde biljettenautomaten zullen zich in een aparte kiosk bevinden. Bij het ontwerp van die specifieke kiosken is veel aandacht besteed aan de toegankelijkheid. Zo is de ruimte rond de kiosk breed genoeg om er zich comfortabel te verplaatsen met de rolstoel en zijn er geen trappen of niveauverschillen. Dat maakt zulk een CASH-punt gemakkelijk toegankelijk voor mensen met een verminderde mobiliteit die er het toetsenbord ook perfect kunnen bedienen vanuit de rolstoel.